Bartus Tamás: Az iskolai végzettség és a második gyermekvállalás. Bizonyítékok az Életünk Fordulópontjai adatbázisból

Szerzők

  • Bartus Tamás

DOI:

https://doi.org/10.21543/Dem.60.2-3.1

Kulcsszavak:

termékenység, iskolai végzettség, Életünk fordulópontjai, eseménytörténeti elemzés

Absztrakt

A korábbi kutatási eredmények szerint a nők iskolai végzettsége és a második gyermekvállalás között U alakú kapcsolat van Magyarországon. Ez a megfigyelés azonban ellentmond az elméleti várakozásoknak és a nemzetközi tapasztalatoknak. Két kérdésre keressük a választ: (1) Hogyan befolyásolja az anya iskolai végzettsége a második gyermekvállalás valószínűségét? (2) Értelmezhető-e a kapcsolat oksági kapcsolatként? Azaz, akkor is fennáll-e a kapcsolat, ha kiszűrjük a minta szelektív összetételéből fakadó torzításokat, az időprés-hatást és a partner iskolai végzettségéből fakadó hatásokat. A kérdéseket az Életünk fordulópontjai panelvizsgálat 1–3. hullámaiból összeállított eseménytörténeti adatbázison vizsgáljuk. A diszkrét eseménytörténeti elemzés során szimultán becslésekkel kontrolláljuk a szelekciós torzítást. Eredményeink megerősítik a korábbi hazai kutatások eredményeit: az iskolázottság és a második gyermekvállalás összefüggése tényleg U alakú. Az összefüggés valódi oksági kapcsolatnak tűnik, mivel az nem magyarázható sem szelekcióval, sem az időprés-hipotézissel, sem a partnerhatás-hipotézissel. Ha a párok iskolai végzettségét összevontan vizsgáljuk, azt találjuk, hogy a második gyermekvállalás valószínűsége egyrészt a legfeljebb 8 általános iskolát végzett nők, másrészt a diplomás párok között a legmagasabb.

##submission.downloads##

Megjelent

2018-03-12

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok